Игрови дизайн на игра тип Onimusha

Дизайн, графика, музика, звукови ефекти, проза.
gemicha
Site Admin
Site Admin
Мнения: 2930
Регистриран: 20 ное 2003 22:20
Местоположение: USA

Игрови дизайн на игра тип Onimusha

Мнение от gemicha » 16 фев 2004 12:24

Играл съм на PS2 не повече от 10-тина игри. Някой по-добри други като за японци. Силно уважавам културата и традициите им. Имам си и лични мотиви в това, но така и не успях да усетя някой от PSX/PS2 игри им.

На Onimusha попаднах случайно и останах изненадан в добрия смисъл на думата. Играта предоставяше доста добри възможности човек да я изиграе по начин, който му допада. Може да се играе стратегически. Всяка битка да се обмисля. Може да се изиграе и като се натиска упорито някой от бутоните достатъчно дълго. Има баланс между активната част и логическа част. Графиката, ако се опита да бъде направена с чисто 3D е непостижима за годината когато излиза играта. С две думи играта е добра.

Въпроса ми е относно едно решение в управлението на героя или по скоро липсата му. Нещо, което аз лично не съм срещал в нито една PC игра а и в тези, които съм играл на PS2.

Малко въведение за тези, които не са играли. Ще опиша управлението с GamePad. Независимо, че за PC версията може се използва клавиатура предполагам това е добавка, която не е обмислена при създаването на оригинала за PS2.

Имаме герой, който се управлява с 4 бутона - напред, назад, завъртане в ляво и дясно. Още има бутон за атака и такъв, който при натискане се заема бойна стойка. При заета бойна стойка завъртането работи като преместване в ляво и дясно. Имаме и такъв, който прави обръщане на 180 градуса.

Когато има противник пред нас с атака може да му нанесен един или серия от удари. Когато са двама се нанасят удари по единия и след като падне автоматично се нанасят по другия.

Е, интересно е когато са 3 и са на по 60 градуса. Героя автоматично първо довежда единия до земята след това продължава с другия и завършва с третия без да е необходимо да се завърта от играча. Понякога се завърта и на по 120 градуса без да е необходима намеса.

Според мен управлението е достатъчно това да не се прави автоматично. Контрола позволява да е необходимо в стил Diablo да се коригира посоката на нанасяне на удари за да бъдат те ефективни.

Може би това е традиция в подобен вид игри? Зная със сигурност, че и в Onimusha2 е така.

Silmaril
Often here
Often here
Мнения: 72
Регистриран: 13 дек 2005 23:59
Местоположение: София

Мнение от Silmaril » 26 дек 2005 21:06

gemicha, хубава тема:)
Неща над които и аз съм се замислял. Управлението е много важна част от Action/Adventure жанра. Особено ако е от трето лице.
Поне до колкото разбирам начина на оправление на Onimusha(не съм я играл) - изглежда удобно. Сигурно битките изглеждат с добра хореография и кинематичност без да са много сложни като управление.
За справка наското пробвах Prince of Percia - е аз това просот не мога да го играя. Там имаш: дясна ръка-мишка(въртиш камерата, с едното копче удряш с другото копче блокираш) и лява ръка-клаяиатурата(четирите посоки за движение + копче за скок + копче за удар с другата ръка + копче за хвърляне на оръжието + още едно копче, забравих за какво)
Малко сложно стана, но не знам, аз просто не мога да се оправя с такова управление.
А мен живо ме интересува как може да се направи управлението в една таква игра за да предоставя лесен контрол(удоволствие) и маневреност по врема на битка(пак удоволствие).
Защото е глупаво в Third Person Action битките да протичат по начина - аз стоя срещу врага и го удрям, докато той удря и мене. И на практика битките се решават от това, да мърдаш напред(когато замахваш) и назах(коагто връга замахва).
Номера в управлението на такъв вид игра е хеп да се предостави възможност на играча, действително да проведе битка чрез поредица от умни тактиески решения(защото аз не се кефя битки които са решени от началото в оглед на фактори като Живот/Сила на героите, или битките да са решени от набиране по бутноите) и в същото време добра кинематичност на ударите.
Не знам дали си играл применро Soul Reaver 2 играта. Според мен там нещата с управлението са реализирани достта добре. Значчи идеята е да имаш копче което докато задържаш натиснато - си автоматично обърнат към противника. Нарича се auto-aim. Най добре е ако има нещо като aim-lock за да не се налага да държиш копчето натиснато през цялото време, а просто да се включва/изключва.
Идеята е че героят ти си има фиксиран противник и спазва определена дистанция от него. Ако натиснеш напред се притискаш в него, ако дадеш настрани - отбягваш удара чрез накланяне в една ор двете поски. Ако натиснеш назад, врменно отскачаш далеч от противника. Идеята е че през цялото врема на движение се движиш по остановена окръжност с център противника. И така като дадеш настрани, всъщност се преместваш да кажем вляво, като продължаваш да си обърнат към противник. Ако примерно натиснеш удар и напред - ще намушлаш. Удар и настрани - кръгов удар. И така нататъка.
Много по лесно е когато си автоматично обърнат с лице към противника.

Друг важен момент от управлението е камерата. Не знам кой болен мозък е решил, че трябва да ти е заета едната ръка с контрол на камерата. Ок - нека има free-look mode, но да се включва по желание. А през останалото време камерата да е фиксирана, да кажем зад гърба на героя и леко от горе. В такива игри, лично аз намирам за много по удобно цялото оправление да е съсредоточено в клавиатурата. Едната ръка се занимава с движение и най-много скок. А другата ръка с копчетата за атака1, атака2, стрелба, магия, блокиране. И отдлено на лесно място да има копче което включва auto-aim-а. Когато натискаш копчетп за auto-aim и някоя от посоките, целта към която се насочваш се сменя в посока еднаква с тази на натиснатата стрелка - при наличие на повече от един противник. По подразбиране първата мишена е най близката.

И така. Сложно ми е да се обясни на хартия. Някой път ще седна да се постарая повече - да го обясня. Че един ден ще ми се наложи :P Имам го някъде записано точната подреба на копчетата които се използват и описанието на действията им. Ама..я го открия, я не.
Това е моята концепция за оправление на такъв вид игра. В общи линии. Сега няма да го препрочитам, защото ме е страх че няма да се разбера.....
За финал - joypad. Или и двете ръце на клавиатурата. И с фиксирана камера.
Аман.

Потребителски аватар
haho
Power User
Power User
Мнения: 999
Регистриран: 07 дек 2003 21:52
Местоположение: България
Контакти:

Мнение от haho » 27 дек 2005 11:25

В "Онимуша" е най- добрата бойна система, която съм виждал, за такъв тип игри. Всъщност колебаех се коя е по - добра тази на "Блейд ъф даркнес" или тази на "Онимуша". Системата на БОД има един сериозен пропуск - ТРУДНА е. Ако си начинаещ ще ти е много трудно в началото. Липсва и точно това с насочването от враг на враг, което прави лесно игрането само с помпене на един клавиш. Тръгваш да се биеш, идват ти 2-3 противника, започваш да си помпиш бутона и по някое време разбираш, че всички са мъртви :) Много добре като за начинаещ нали?
Сега има нещо което не ми харесва в "Онимуша" с това автоматично превключване. Когато тръгне да удря враг и ти дадеш друга посока за да удариш друг враг, например някой които ти е зад гърба - неможеш, изчаква се анимацията да завърши, независимо от фазата, в която е анимацията. Това за такива бойни игри според мен е голям МИНУС защото неможе да се води майсторска битка. В БОД и СоуРирър няма такъв проблем. Там не се изчаква анимация. В БОД анимацията е разделена на нещо като фази и е казано от коя фаза може да се прекъсва удара и от коя неможе. Например ако се биеш с тежък боздуган и вече си замахнал неможе да се прекъсне удара и да блендне към др. анимация, за за скок настрани например, и е логично да е така.
В Онимуша си започваш играта като си помпиш клавиша и постепенно започваш да се научаваш на комбота, спешъли, стрелби с лък и др. При излизане на следваща версия ако не си новобранец вече ще ги знаеш тези работи и ще си водиш битката както си знаеш...

Отговори