Legend of Zelda - the designers speaks

Дизайн, графика, музика, звукови ефекти, проза.
malkia
Power User
Power User
Мнения: 1262
Регистриран: 03 дек 2003 07:45
Местоположение: Santa Monica, CA, US
Контакти:

Legend of Zelda - the designers speaks

Мнение от malkia » 01 дек 2006 12:22

Не съм играл зелда много, но следното интервю ми направи голямо впечатление... Като че ли при нас нещата не се обсъждат по същия начин, както ги обсъждат японците:

http://ms.nintendo-europe.com/wii/?site ... d=5&l=enGB

Малко цитатче от интервюто:
Tominaga: Apart from what everyone else has said, I would say that it's the realism of the game world. In other words, whether or not the player will be able to enjoy the story without feeling that it is unnatural. This is something that Miyamoto-san mentions frequently, but I don't mean the kind of realism where each individual strand of hair is accurately depicted, but rather the fact that a shop owner is not likely to give a hearty welcome to a child that comes into their shop in the middle of the night.
А като че ли при нас повече ще обърнат внимание какви шейдъри ще има магазинчето, и дали там нещо си ще изглежда добре... Въпреки че пак продавача ще е скиннат с една текстура целият, очите му ще стоят и ще гледат постоянно напред без изражение, и ще има пак цепки между устните му...

Бе защо японците не ги е страх да сложат прост цвят понякога вместо текстура, и много много други неща...

Едно още ми стои в главата от един много умен японец - Хидео Кожима - Когато правихме порта на метал геар солид за PC (2000) - решихме текстурите за очите да ги направим 4 пъти по-големи и по-детайлни. Когато разбра за това - Хидео каза - "Ние нарочно сме направили текстурите на очите размазани, тъй като не можехме да вкараме добра система за анимацията на очите в играта по време на геймплейя" (оригиналната игра бе за PS1). И така махнахме текстурите за очите...

Все още ме учудва как мислят японците - хем детайлно, хем свързано - как стават тия работи.....

Виж ти реализма в играта не е това как ще го докараш да изглежда, а как ще го почустваш.

ikolev
модератор
модератор
Мнения: 1657
Регистриран: 20 ное 2003 22:39
Местоположение: София
Контакти:

Мнение от ikolev » 01 дек 2006 22:09

Ами можем да кажем само "евала" и "така трябва да бъде". Но при японците други неща са... да кажем, по-различни.
Аз досега поне не си спомням да съм играл добра японска игра. Опитвал съм Final Fantasy 7 и 8 на РС, Зелда: Окарината на Времето на емулатор и Метал Гиър 1 на РС (поне за това си спомням в момента). А, и малко от първата Зелда на телефон. Явно разликата в културите си казва думата. По ирония единствената игра от японски тип която ми хареса много беше Septerra Core, дето на практика е японско РПГ правенo от западняци.
А може проблема да е в това че не съм играл достатъчно много японски игри (защото не съм играл на конзоли).

zaphod
Power User
Power User
Мнения: 631
Регистриран: 01 мар 2004 21:46
Местоположение: София

Мнение от zaphod » 02 дек 2006 10:44

да, това за очите си го казвал малък. и мен ми харесва тоя начин на мислене, макар че не съм сигурен дали това важи и за масовия потребител.

Потребителски аватар
Zemedelec
Power User
Power User
Мнения: 782
Регистриран: 08 дек 2003 15:45
Контакти:

Мнение от Zemedelec » 02 дек 2006 13:18

ikolev написа:Ами можем да кажем само "евала" и "така трябва да бъде". Но при японците други неща са... да кажем, по-различни.
Аз досега поне не си спомням да съм играл добра японска игра. Опитвал съм Final Fantasy 7 и 8 на РС, Зелда: Окарината на Времето на емулатор и Метал Гиър 1 на РС (поне за това си спомням в момента). А, и малко от първата Зелда на телефон. Явно разликата в културите си казва думата. По ирония единствената игра от японски тип която ми хареса много беше Septerra Core, дето на практика е японско РПГ правенo от западняци.
А може проблема да е в това че не съм играл достатъчно много японски игри (защото не съм играл на конзоли).
Просто нямаш вкус към техните игри и това е. И да играеш и да не играеш - все тая според мен... :wink:
Нещата са индивидуални, а не до културата, imho.

ikolev
модератор
модератор
Мнения: 1657
Регистриран: 20 ное 2003 22:39
Местоположение: София
Контакти:

Мнение от ikolev » 04 дек 2006 19:30

Като с анимето.

dukepatso
New User
New User
Мнения: 7
Регистриран: 22 яну 2004 12:28

Мнение от dukepatso » 06 дек 2006 10:40

Може би сега като го чета е лесно да цъкам с език и да викам "абе то и аз така мисля". Но все пак ми се струва че подобно мислене е съвсем естествено.
Най-вече всичко зависи от това за кого правиш играта(пък и това важи за всички продукти, не само за игрите). Човек за миг трябва да забрави, че прави играта и да се постави на мястото на играча. И от тази гледна точка да види играта. Ако таргет аудиторията му иска реалистични текстури - нека така да бъде. Ако иска усещането да бъде истинско - значи така и трябва да се прави играта. Тоест за миг да видиш продукта през очите на този, за когото го правиш и да кажеш - това е добре, това трябва да се промени, това не е от такова значение - значи може да не отделяме толкова време. Подобно нещо е адски трудно, ако не и невъзможно.
А иначе за текстурите. Еми подобно мислене ми се струва е повече от нормално за един българин - "Сега това като не мога да го направя като хората, ще замажа от тук, от там и то никой не може го забеляза".

malkia
Power User
Power User
Мнения: 1262
Регистриран: 03 дек 2003 07:45
Местоположение: Santa Monica, CA, US
Контакти:

Мнение от malkia » 06 дек 2006 12:40

dukepatso написа:Най-вече всичко зависи от това за кого правиш играта(пък и това важи за всички продукти, не само за игрите)
Даде - за кого правиш играта :)

И всъщност не важи за всички продукти... Например Visual Studio е за сравнително малък кръг от хора спрямо Windows, или забавлителния софтуер.

Особено с игрите - би трябвало да искаш на всеки да се хареса (както с популярните, не инди филмите) - просто за да си осмислиш разходите по разработването.... Но реално малко знам за това - има си фокус тестове - идват майки, баби, бащи, малки деца - взимат бетата на играта, и после ти дават резултат какво не са харесали и какво са.

Заради един такъв фокус тест във предният Спайдермен вкараха по-лесен начин на "летене" - почти всички в екипа бяха свикнали със сегашния, обаче се оказа че той изисква поне няколко часа тренинг от човек който не е играел подобна игра. Заради това се добави и лесен режим (който е и по-скучен), но пък винаги може да си го смениш на по-трудния (и по-забавен, всъщност за нас по-лесен)...

И да де - пак си прав - трябва да си знаеш клиентите - в нашия случай - почти всички може да са такива :)

zaphod
Power User
Power User
Мнения: 631
Регистриран: 01 мар 2004 21:46
Местоположение: София

Мнение от zaphod » 06 дек 2006 19:43

dukepatso написа: Ако таргет аудиторията му иска реалистични текстури - нека така да бъде. Ако иска усещането да бъде истинско - значи така и трябва да се прави играта.
друг е въпроса как ще разбереш какво наистина иска. това е проблем който никак не е маловажен, понеже повечето хора искат едно а твърдят че искат съвсем друго.

dukepatso
New User
New User
Мнения: 7
Регистриран: 22 яну 2004 12:28

Мнение от dukepatso » 06 дек 2006 20:52

Първо таргет аудитория(или на българси целева група) има ВСЕКИ продукт. Независимо дали ще е само съседа или цялото население на земята - няма значение. Тук обаче има две тънкости - всеки човек е потенциален клиент. Независимо какво продавам аз трябва да се стремя да го продвам на всеки. Трябва обаче да се съгласите, че не може даден продукт да се хареса на всички. Например един филм(или игра) може да я направим нака че да се харесва повече на тийнейджърите например. В такъв случай я правим за тийнейджърите и това е. Има игри се правят специално за по-възрастни. Нопример 50% от потребителите са над 30-40 години, 60% са жени и повечето имат деца. Такова нещо трудно може да се каже за CS например. Колко майки на 30-40 години с деца познавате дето да цъкат на cs? Разбира се има и такива, които се правят за широк кръг от хора, но има и такива които се правят за определена група.
Ето например ikolev не харесва японски игри. И надали е единствен. В такъв случай какъв ще бъде приоритета на производителите на японски игри - да задоволят изискванията на феновете си или на ikolev. Пак казвам всеки е потенциален клиент, но това не означава че даден продукт не може да има целева група различна от "всички". Дори напротив една такава целева група е адски трудна за "угаждане" и свързана с ресурси, които не винаги се връщат.
Отностно това, как да разберем какво иска целевата група - еми има си маркетинг специалисти за тази цел. Сега един иска едно, пък казва друго. И това го има разбирасе, но все пак е по-добре да имаме някаква основа, отколкото да действаме на сляпо щото метода не е 100% сигурен. 100% сигурни неща няма, но това не означава да пренебрегваме дадено маркетингово проучване.
И както казах поставянето на мястото на потребителя е трудно, ако не и невъзможно. Това означава да забравиш собствените си предпочитания и пристрастия и да мислиш като някой друг. Да има тестове, но те са по-скоро помощно средство. Не може да очакваш от един потребител, който не харесва твоят продукт да те каже как да го направиш така, че да му хареса. Все пак ти го правиш, а не той - ти си специалиста в тази област, не той. Може да ти каже как да го подобриш(в случая бойната система), но не и как да го направиш от начало до край.
В примера с японеца - не можеш да очакваш тестерите да ти кажат на всяка стъпка кое не им се е сторило реалистично. То и не винаги може да се изрази, понякога е усещане. Така, че ако разработчиците не мислят как да го направят по-истинско изживяване, никой няма да го направи вместо тях.

malkia
Power User
Power User
Мнения: 1262
Регистриран: 03 дек 2003 07:45
Местоположение: Santa Monica, CA, US
Контакти:

Мнение от malkia » 06 дек 2006 22:29

Бе на мене маркетинга не ми е много ясен - неслучайно повечето пари при нас отиват за маркетинг отколкото за разработка (ballpark-estimation разбира се).

Например знае се че предимно мъжко ще играе COD3. За това им направиха по един от американските канали тука 45 минутно предаване - състезание между 10-15 тиийнеджъра кой ще спечели възможността да играе COD3 преди да излезе. Въпреки че имаше и едно момиче де.

Идеята ми е че не може да знаеш точно клиентите си, но може да знаеш ако създаваш продукт А, дали същите биха предпочели Б, В, Г и Д (били те телевизонни програми, кракери-бисквитки, или знам ли какво друго).

Т.е. японците не знаят за предпочитанията на Колев - обаче знаят че голяма част от феновете на аниме/манга предпочитат и японски игри - от там и игрите им използват доста аниме (ако са за този пазар)...

Обаче все пак тая работа я върщат специалисти ;)

Отговори