Независимо мобилно разработване - обща дискусия.

За организацията на този сайт и за игровата индустрия в България - фирми, хора, проекти, проблеми.
OldschoolBG
Power User
Power User
Мнения: 1102
Регистриран: 30 яну 2008 11:10
Местоположение: България
Контакти:

Независимо мобилно разработване - обща дискусия.

Мнение от OldschoolBG » 16 авг 2015 16:38

Темата се създава по повод питането на KosSiO тук.
KosSiO написа:Може ли да задам няколко въпроса като offtopic:
Ако реша че искам като теб да правя множество малки игрички къде с Ads къде с inapp, какво трябва да напрвя?
Къде/какво трябва да направя така че всичко да ми е чисто пред държавата, какви такси има?
Към кой мога да се обърна за да добавя някакви реклами?
(Нещо друго, което се сетиш и смяташ че е важно).
Въпросът не беше зададен директно към мен, но се възползвам да дам мой отговор.

За да ти е "чисто пред държавата" трябва да си плащаш данъците. ^^ В общи линии всички приходи, които получаваш от различни дейности (работа, консултация, независимо разработване и т.н.), трябва да ги декларираш пред НАП в годишната си данъчна декларация. Когато получаваш приходи само по линия на "работна заплата" и не си самоосигуряващо се лице не е необходимо да подаваш такава декларация. Иначе не е задължително да регистрираш фирма или някакво търговско дружество, за да може да получаваш приходи от игрите си.

Потребителски аватар
KosSiO
Power User
Power User
Мнения: 316
Регистриран: 20 окт 2008 19:29
Местоположение: Targovishte,Sofia

Re: Независимо мобилно разработване - обща дискусия.

Мнение от KosSiO » 17 авг 2015 01:15

Те. (за да видя дали разбирам правилно)
Правя игра ->
-> качвам я на store-a, като казвам "превеждайте парите тук" ->
-> декларирам пред НАП колко съм получил и си плащам данъка ->
Ферари?

Ако е така, предполагам е същия процеса и за Steam?

Caterpillar
New User
New User
Мнения: 14
Регистриран: 21 юли 2015 22:21

Re: Независимо мобилно разработване - обща дискусия.

Мнение от Caterpillar » 17 авг 2015 07:49

Здрасти, създаването на едно ООД не е голяма мъка - капитал 2лв. документите са налични в интернет и чакане 1-2дни по институции. Ако платиш на юридическо лице да ти ги обработи няколко стотина лева (200-400), но на мен брат ми е адвокат, така че аз такива разходи нямам :D . Това което каза OldscoolBG също е добър вариант, но ако мислиш малко по-бизнес ориентирано винаги е по-добре да не си частно лице... прочети която и да е икономическа книга за справка, единствено ще имаш нужда и от счетоводство, но и то не е голям разход, а данъка който ще плащаш е 10% (така наречения плосък данък, който в България е един от най-ниските в световен мащаб). Реално ако не си се занимавал с това, а от запитването ти така звучи един приятелски съвет - недей :) или поне не влизай с големи очаквания, защото е адски много труд създаването на игра е най-малкия проблем в целия процес, колкото и тъпо да звучи сухата статистика 95% от индитата на мобилния пазар работят на загуба или не са на печалба, но винаги може да ме обориш ;). И още нещо спомена за inapp's всяко разплащатане от страна на Apple или Google е свързано с акоунтър/адвокат - реално трябва да имаш лице в Щатите или Англия мисля беше, защото българска фирма не може да "търгува" на тия пазари (поне беше така преди време), което пак не е невъзможно да се случи изцяло онлайн, но... (аз пак имам човек с доста финансови познания и фирма в щатите, но за сега не смятам да се занимавам с такава монитаризяция). И ако пуснеш някоя игра похвали се да видим, а ако има някое друго долърче винаги може да си като Гандалф левъл 1 - СиВ :)...

OldschoolBG
Power User
Power User
Мнения: 1102
Регистриран: 30 яну 2008 11:10
Местоположение: България
Контакти:

Re: Независимо мобилно разработване - обща дискусия.

Мнение от OldschoolBG » 17 авг 2015 11:41

KosSiO написа:Ако е така, предполагам е същия процеса и за Steam?
Да.
Caterpillar написа:Здрасти, създаването на едно ООД не е голяма мъка...
Няма нужда от ООД. Най-малкото трябва да се пише управител и да се осигурява като такъв, или да си намери друг за целта. Освен това да плащаш за счетоводство не е много далавера, ако правиш малко пари, което е голям процент от случаите.
... създаването на игра е най-малкия проблем в целия процес...
Опитът ми е показал, че не е никак малък. Както и да го погледнеш е поне 50% от цялата работа. Като нямаш продукт какво ще маркетираш?
... 95% от индитата на мобилния пазар работят на загуба или не са на печалба...
Положението при PC и конзоли не е много по-розово. Днес всеки прави игри за всички платформи. Може би проблемът с откриването на играта ти е най-голям при мобилните платформи, но PC не е много далеч. В Steam все по-малко игри правят пари. При конзолите откриването е най-лесно (като цяло правенето на пари там също е трудно), но бариерата за вход е и най-висока.
И още нещо спомена за inapp's всяко разплащатане от страна на Apple или Google е свързано с акоунтър/адвокат - реално трябва да имаш лице в Щатите или Англия мисля беше, защото българска фирма не може да "търгува" на тия пазари
За Apple мисля няма проблеми да имаш iaps и да си в България. Google пуснаха подобна функционалност през пролетта тази година.

Отговори