Гейм дев в България 101.

За организацията на този сайт и за игровата индустрия в България - фирми, хора, проекти, проблеми.
OldschoolBG
Power User
Power User
Мнения: 1102
Регистриран: 30 яну 2008 11:10
Местоположение: България
Контакти:

Гейм дев в България 101.

Мнение от OldschoolBG » 03 май 2010 11:17

Отварям тази тема, защото в темата за Hazen се заформи интересна дискусия за разработването на игри. В тази тема ще продължа дискусията като обърна внимание на по-малките и ъндърграунд екипи и трудностите, които срещат.

@render в другата тема споменах, че има гейм дев сцена в България. Част от тази сцена са малките направо ъндърграунд екипи. Те дори не са регистрирани като фирми, а са просто групички хора, които правят нещо. Тук идва момента с отказването, ако се отказваш лесно няма как да завършиш проект, съответно няма как да имаш история. Повечето се отказват защото спират да виждат смисъл да продължават да правят играта, която са започнали. Смисъл спират да виждат дали заради това, че не срещат подкрепа, дали заради самите себе си, но е факт, че се отказват от проектите си.

Лошо и глупаво е когато ти се спре финансиране въпреки, че си започнал да се развиваш в правилната посока, но това са решения на хората с капитала. Като си правиш играта със собствен капитал си работиш както искаш и както сметнеш за добре. Вече отделен въпрос е тоя "собствен капитал" от къде ще го изкараш. Ъндърграунд екипите работят изключително със собствени средства. Да намерят финансиране от инвеститор им е трудно, а е трудно, защото в България все още "правенето на игри" не звучи като сериозно занимание за повечето хора, имащи капитал. Дори няма смисъл да споменавам липсата на държавна субсидия за подобни начинания. Знам, че има подобна за кино и музика, но не съм сигурен дали има такава за софтуер/игри. Европейският съюз има програма за финансиране, но бумащината е много голяма, а и изискванията не са ниски. Ще спомена, че едно от тях е кандидатстващата фирма да има издадени поне две комерсиални заглавия. С оглед на написаното в този абзац мога да потвърдя, че намирането на финансиране за проект е сред най-главните проблеми на малките екипи (мисля, че за повечето от големите екипи и фирми това също е така).

Относно контактуването с разпространители мога от личен опит (поне за PC) да споделя, че без история не е толкова трудно да се контактува с тях. Може би с Valve (за Steam) е трудно, но с множество PC разпространители не ми е било трудно да се свържа и да получа нужната информация и обратна връзка. За пример давам следните разпространители (някои са и издатели) - Noviy Disk, Akella, PlayLogic, StarDock (Impulse), GamersGate, BigFishGames, GameHouse, Nexway (Boonty) и др. Не знам при по-големи издатели и разпространители (EA, Activision-Blizzard, Capcom) как стоят нещата, но не съм опитвал да се свържа с тях, понеже нямам все още игра от нужния калибър. ^^

render
Sometimes here
Sometimes here
Мнения: 29
Регистриран: 12 мар 2005 21:54

Re: Гейм дев в България 101.

Мнение от render » 04 май 2010 21:48

Значи това което знам аз са 4 такива екипа + едно от българи (програмисти) но работещи навън за момента и искат да се върнат и да почнат нещо тука .3 от екипите са от хора с опит работели за дадени студия и започнали свой бизнес с надеждата да успеят. 2 от тях са създали фирми и са закупили енжини .Трудности на първо място според ме всеки е проф от тях но в неговата област, пример студио от програмисти се забива в кода на енжина и се втурват във физики и пинизи които им се струват интересни, едното е със ръкоодеща сила от гаме дизайнери , те забиват в някакави странни гамеплаи по филми . От моя опит в съзадаване на гаме документация и среща с разпостранители разбирам че езика на бизнеса е друг :). Тоест читавото студио тръгва малко по различно не може да се гледа от различни камбанарии -арт, код и т.н. Цялата система е като хоро един недогледан и сакат да има по веригата хорото се скапва ;). Темата с инвеститори е друга не ми се влиза в нея, но не бих казал че преговорите са много трудни, а разпостаранителите да, при готов продукт и особенно при схем а в която не им искаш предварително пари ще ти се усмихнат широко, но ако със нещо се опиташ да носят някакава финансова отговорност по създаването на продукта веднага се извъртат. И ние имаме контаки със някои от изброените от тебе публишери -Акела , Плейложик, 1Ц и т.н така че горе долу ми е ясно. Та за малките студия - дано :), но все пак си мисля че прохождащо студио е доста по трудно отколкото за вече сработено . Личното ми мнение е че студията в бг са производители с добри възможности , но се губи маркетинга и реалното проучване на пазара, някой път игри се почват просто така , защото някой от ръководното тяло му се струват интересни като идея (типичен пример даггергамес).Мога да спомена едно голямо студио което почна работа без всякакава документация и сценарий. Тази причина ни изтласква към подържащи студия или дъщерни на големите в бранша. Правим в бг да, но май доста трудно продаваме. Относно европейското финансиране ходих питах и проучвах, имам познати които от години се финансират по Медия и не работят с клона в бг а ходят директо в Кан където излизат сводките и се срещат директно със еврокомисаря за това. Пича ми каза ,4е се е поставил въпроса на една дискусия защо няма инвестиции за интерактивни проекти (там влизат и игрите). Отговора е бил,че нямат подготвени хора за мониторинг за това. Истината е че много, ама много малко гаместудия получават субсидии за игри.

OldschoolBG
Power User
Power User
Мнения: 1102
Регистриран: 30 яну 2008 11:10
Местоположение: България
Контакти:

Re: Гейм дев в България 101.

Мнение от OldschoolBG » 05 май 2010 02:08

@render нормално е хората да се фокусират в това, което им е специалност и присърце. За да се създаде добра игра е нужно не просто да се съберат група кадърни хора, а и уменията им да бъдат насочени и канализирани в една посока. Може някой от екипа да се заеме с подобна задача или пък те помежду си да решат как да работят, така че идеите им и опита им да следват някаква обща визия и концепция. Ако трябва да говоря за лично моите си игри, то винаги аз съм определял курса на нещата. Това е нормално, имайки се предвид, че по тях съм работил предимно сам. Конкретно по последната игра музиката ми я композираха специално за нея и съм много доволен от крайния резултат. Със съвсем минимални напътствия от моя страна композитора (Алекс Костов) показа отлични умения и професионализъм и направи качествен сауд, който напълно отговаря на визията ми и усещането (на динамичност), което искам да пресъздам в играта. Що се касае до канализиране и насочване на творческото мислене и умения на хората от екипа, за мен лично, една от най-важните задачи на гейм дизайнера/режисьора е да е абсолютно наясно с това каква е концепцията на играта и да вижда целият процес по създаването и от начало до край, да вижда в главата си завършеният продукт. Ако няма подобен човек/метод в екипа, то всеки ще си прави разни неща, които в крайна сметка ще се смесят и ще се получи игра, която може и да е близка до концепцията си, но няма да стои цялостна и органична. Целта за мен е да се направи не просто сбор от код, арт и музика, а цялостна и завършена игра, в която играча да не възприема всеки елемент като отделен, а като едно. Винаги съм се стремял към това, в никакъв случай не мисля, че съм го постигнал все още, но продължавам и ще продължавам да се стремя да го постигна. Поне това са моите лични представи.

За разпространителите съм съгласен с теб. Аз до сега съм се обръщал към тях само с готова игра. Пари предварително да ти се дадът независимо дали от издател или разпространител е много малко вероятно да се случи. Предварително са склонни да плащат само за много големи игри.

Съгласен съм и с това, че утвърдена фирма е по-лесно да намери издател или разпространител, но това е така във всеки бизнес. За да станеш утвърден, обаче така или иначе трябва да изкараш определено количество качествени продукти на пазара.

Дали се продаваме трудно или не е спорно. Не мисля, че ако се вложи нужният маркетинг зад една качествена българска игра, то тя няма да се продаде добре. Въпроса тук опира пак до пари, тъй като трудно се намират средства за разработка, та какво остана допълнителни средства за маркетинг.

OldschoolBG
Power User
Power User
Мнения: 1102
Регистриран: 30 яну 2008 11:10
Местоположение: България
Контакти:

Re: Гейм дев в България 101.

Мнение от OldschoolBG » 06 апр 2012 01:17

dantetds написа:Сам казваш че без опит и доказан екип трудно ще ми дадът парите.
Тъй като аз съм търсил бюджет (както в, така и извън България) за няколко от моите игри, то това, което ти пиша е точно така, както ти го пиша. Дори мога да ти кажа, че за инвеститора е най-добре да си на 80% готов с реализирането на проекта и той да ти помогне да го довършиш. Много, много трудно някой ще се съгласи да даде, дори няколко десетки хиляди лева, за идея на ниво "концепция", която е предложена от човек без опит и екип.
Разбирам колко пари ми трябват. Почвам да търся от къде да ги взема.
В "разбирането на колко пари ти трябват" включваш изготвянето на концепцията на играта и бизнес план, нали?
Почвам да търся от къде да ги взема.
Много късмет ти желая, ще ти е нужен.
А относно това другото, да приемем че съм добър гейм дизайнер (не казвам че съм, няма откъде да знам) и прекарам следващите месец два използвайки някой едитор, правя някъв продукт дето е хубав. Колко ми е шанса да спечеля от тоя продукт или да ми помогне да си намеря сериозна работа?
С редактор за нива комерсиален продукт малко трудно ще реализираш. С него по-скоро можеш да прототипираш някакви идеи и да направиш прототип или демо, което да ползваш в портфолио. Ако ползваш някое SDK, да речем от описаните в тази тема, то тогава вече може и комерсиален продукт да изкараш. С минимална инвестиция от около 15-20 хил. лв. можеш да направиш игра, която да ти донесе към 30+ хил. лв.

dantetds
New User
New User
Мнения: 12
Регистриран: 26 мар 2012 20:18

Re: Гейм дев в България 101.

Мнение от dantetds » 06 апр 2012 02:38

Да си съсредоточа тогава въпроса с намирането на работа. Колко се търсят дизайнери с базови познания по програмиране? Аз хубаво ще направя играта, ама после как става търсенето на работа? Къде има обяви, сам ли трябва да се бутам? Колко студия в България могат да си позволят някой само да креатив-ства без да върши друга работа?

Stilgar
Power User
Power User
Мнения: 824
Регистриран: 12 яну 2006 22:15
Контакти:

Re: Гейм дев в България 101.

Мнение от Stilgar » 06 апр 2012 11:00

И накрая на всичкото идвам аз, играя ви играта около 1 час и по възможно най-неприятния начин ви обяснявам колко е некадърна и недоклатена и как ако не намерите повече време, хора и пари (които вие няма от къде да намерите) е по-добре изобщо да не съществувате (като компания де) :)

Потребителски аватар
haho
Power User
Power User
Мнения: 999
Регистриран: 07 дек 2003 21:52
Местоположение: България
Контакти:

Re: Гейм дев в България 101.

Мнение от haho » 06 апр 2012 11:04

Ако направиш добре игра с някой от редакторите имаш много сериозен шанс да те вземат на работа, особено както имаш и познания по програмиране.
Не е необходимо играта да е нещо завършено, по-скоро нещо дето да се цъка само за 5-10 минути, обаче да е супер фън. Аз ако някой ми каже, че е геймдизайнер и очаквам със следващия си жест да ми извади флашка с игра, която е дизайнвал с някой от едиторите на вече съществуващи игри - например този на старкрафт2. Ако ми каже, че е дизайнер, има гениална идея, но не ми покаже някаква игра - еми много ми пада в очите :)

OldschoolBG
Power User
Power User
Мнения: 1102
Регистриран: 30 яну 2008 11:10
Местоположение: България
Контакти:

Re: Гейм дев в България 101.

Мнение от OldschoolBG » 06 апр 2012 13:19

dantetds написа:Колко се търсят дизайнери с базови познания по програмиране?
Дизайнери като цяло се търсят малко. Ако имаш хабер от програмиране/скриптиране е плюс.
Аз хубаво ще направя играта, ама после как става търсенето на работа? Къде има обяви, сам ли трябва да се бутам?
Търсенето на работа става по обяви или директно като се свържеш със студио. На сайтовете за обяви и на тези на студиата се публикуват обявите, когато дадено студио има нужда от кадри.
Колко студия в България могат да си позволят някой само да креатив-ства без да върши друга работа?
Николко. Дори да си много в час и да станеш някой ден криейтив директор, то пак ще вършиш работа. Това да си криейтив не означава, че стоиш по цял ден и ръсиш мъдрост и акъл за това как да се разработва играта.

От моя опит мога да споделя, че е много добре да работиш в по-малък инди екип. Това ти дава възможност да придобиеш практически опит в редица сфери свързани с разработването. Поне аз от 2008 г. до сега (много кратък период от време) съм работил по концепция, гейм и левъл дизайн, гейм дирекция и продукция, тестване (QA), издаване и разпространяване, маркетинг и продажби, потребителска помощ, комюнити мениджмънт, финансиране на проекти, и май това е. ^^ Не мисля, че ако бях в някое от нашите студиа щях да придобия опит дори в половината от тези сфери. За това, което искам аз да правя този по-широк опит ми е и ще ми бъде много полезен. Поради тази причина продължавам да работя като инди и да трупам още. Разбира се имай предвид, че работата в голямо студио също има своите положителни страни - работа с повече хора, по по-големи проекти, по-добро заплащане и др.

@Stilgar като бях малък и аз правех така. ^^

@haho един от постовете ти, с които се съгласявам.

dantetds
New User
New User
Мнения: 12
Регистриран: 26 мар 2012 20:18

Re: Гейм дев в България 101.

Мнение от dantetds » 06 апр 2012 17:05

Мерси за изчерпателните отговори.

Makedonski
Power User
Power User
Мнения: 168
Регистриран: 05 фев 2006 18:10
Местоположение: Лондон
Контакти:

Re: Гейм дев в България 101.

Мнение от Makedonski » 07 апр 2012 14:20

За заплатите може да ти помогне едно проучване на Computerworld, което те правят от няколко години. Проучването е на ИТ пазара като цяло, даже не съм сигурен колко представително е. Все пак това е най-близката информация до това, което търсиш. Имай предвид, както стана дума по-горе, че със сигурност ще ти трябват хора с опит.

http://computerworld.bg/careerzone/calc/

OldschoolBG
Power User
Power User
Мнения: 1102
Регистриран: 30 яну 2008 11:10
Местоположение: България
Контакти:

Re: Гейм дев в България 101.

Мнение от OldschoolBG » 07 апр 2012 20:10

Малко странни ми се виждат някои заплати в линка. Ръководител на екип да взима с 500+ лв. по-малко от програмист? Моите наблюдения за заплащането в родните студиа за игри са следните:

Програмисти и артисти
Стаж под 1 г. - 1000-1200 лв.
Стаж 2-4 г. - 1500-1700 лв.
Стаж 4-6+ г. - 2000-2500+ лв.

Дизайнери (гейм и левъл)
Стаж под 1 г. - 900-1000 лв.
Стаж 2-4 г. - 1300-1500 лв.
Стаж 4-6+ г. - 1800-2200+ лв.

Тестъри
Стаж под 1 г. - 700-800 лв.

Лийдове и студио мениджъри
2000+ лв.

Индита
Кой, колкото си изкара или му дадат. ^^

Цифрите, които давам са базирани на информация, която съм получавал през годините. Възможно е да не са 100% точни. Също е възможно да има случаи от сорта на програмист с малко опит назначен за 2-3 хил. лв., но това са по-скоро изключения. Като цяло заплатите в сферата на разработването на развлекателен софтуер са по-ниски от тези в сферата на разработката на друг софтуер - специализирани инструменти (Autodesk, Adobe), банкиране, мрежов, сигурност и т.н. Това не е само у нас, а и по света.

Потребителски аватар
npocmaka
Regular User
Regular User
Мнения: 77
Регистриран: 22 май 2006 12:03
Контакти:

Re: Гейм дев в България 101.

Мнение от npocmaka » 22 окт 2013 12:06

/*нем и се отваряше нова тема*/

http://www.dnevnik.bg/biznes/dnevnik100 ... ompaniite/

OldschoolBG
Power User
Power User
Мнения: 1102
Регистриран: 30 яну 2008 11:10
Местоположение: България
Контакти:

Re: Гейм дев в България 101.

Мнение от OldschoolBG » 22 окт 2013 15:01

За мен най-сериозният проблем е свързан с гейм дизайна. Кадърен програмист, който разбере смисъла на играта, може да я програмира лесно. Но с гейм дизайна не е така. Много хора могат да кажат, че имат уникална идея за игра, която ще се хареса на всички. Но един от десет от тях наистина ще има такава идея. Един от тези десет ще направи играта, която е наистина интересна, възможна е за разработка и ще е успешна като бизнес.
Съгласен съм с един такъв поглед върху ситуацията с гейм дизайна. За вече близо 6-те години, в които се занимавам по-сериозно с това съм достигнал до извода, че не е никак лесно да се прави качествен дизайн - комбинация от солиден геймплей (не е задължително да е и иновативен), възможност за реализация и комерсиален потенциал.

Отговори